tisdag 23 april 2013

Spara & Slösa...

Är du en Spara eller Slösa?
 
Jag har nog aldrig varit någon spara, fast jag väldigt gärna ha velat så har de nog blivit mer slösa på alla plan faktiskt.
Förmodligen mest för att man alltid har haft en bra ekonomisk grund att stå på, och en bra lön att leva av.
Nu när man lever på mammalön å inte vanlig jobblön så känner jag att slösa är borta och spara har nog mer eller mindre flyttat in hos mig, vilket är bra oavsett om man jobbar eller är mammaledig =)
Vill verkligen inte gnälla eller skryta om vilken bra lön jag brukar ha i vanliga fall när man jobbar så för er som tycker redan nu att fy vad hon gnäller eller skryter kan ni skutta vidare till en annan blogg helt enkelt!!!!
Jag,jag,jag handlar denna blogg om å mina tankar å funderingar så jag skriver vad jag vill =)
Så de så!!! =)
Det är i alla fall för mig väldigt jobbigt att behöva gå ner så mycke i lön bara för att jag väljer att vara hemma med mitt barn. Visst är de underbart att vara hemma varje dag med denna sjukt underbara lilla kille men trots detta så svider de varje månad den 25.
Så med små medel har min hjärna nu kommit på sätt att underlätta och göra de bästa av de hela.
 
 
Jag/vi storhandlar på Willys som för övrigt är min nya favvobutik =)
 
Handlar kläder både till mig å barnen på Tradera, vilket aldrig har hänt. Jag har sen Sonny var liten sålt väldigt mycke på tradera men aldrig handlat något. Men nu så, både roligt å väldigt skonsamt för plånboken. Självklart slinker de ner en å annan ny pryl i garderoben ibland men absolut inte lika ofta som förr. När man jobbar så åker man ju ut å äter lunch å de brukar ju oftast hinnas med en sväng på stan också =) väldigt lätt att de slinker med något hem..
 
Sen har vi också börjat spara på miljön minsann å nu så källsorterar vi och Sonny tycker de är skoj att sen gå till återvinningen å slänga alla plast,glas och pappkartonger.
Vi slängde förr en soppåse om dagen nu blir de typ 3 påsar/veckan, vilken skillnad =)
Fånigt men man mår så mycke bättre när man slänger sånt som kan återvinnas där i stället för att slänga de i soppåsen som man brukar göra. Inte för att de gör någon skillnad på vårat jordklot men de känns ändå bra att veta att man gjort något i alla fall,även om de är en väldigt liten handling =)
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar